De producent doet er alles aan om het verloop van het programma geheim te houden maar Shownieuws heeft de hand weten te leggen op de geheime overeenkomst die alle deelnemers van Temptation Island moeten tekenen.En daar staan een aantal opmerkelijke passages in waaronder: de kandidaten moeten eerlijk antwoorden op alle vragen die worden gesteld, wat zijn/haar mentale toestand ook is. Ook moeten de deelnemers nieuwe social media-accounts creëren en gebruiken. En alle berichten moeten in goed overleg met de producent worden besproken. En bij het overtreden van een regel moet je tien duizend euro betalen.RTL laat in een reactie aan Shownieuws weten: “Net als in de sport, hebben programma’s ook spelregels. ‘Temptation Island’ is een grote reality-productie waarbij wij de spelregels vastleggen in een deelnemerscontract. Enerzijds om het programma en de ontknoping te beschermen, anderzijds om de kandidaten te beschermen en heldere afspraken te maken waar zowel zij als de producent en RTL indien nodig op kunnen teruggevallen. Het contract van ‘Temptation Island’ ligt in dezelfde lijn als contracten van andere programma’s die met kandidaten werken. Veel belangrijker nog dan het contract is het onderling overleg. Voor de producent en de zender is dat te allen tijde leidend. Daarom zijn er verschillende contactpersonen en zit op ‘Temptation Island’ een speciale kandidatenbegeleider, die 24/7 beschikbaar is. We moedigen kandidaten ook altijd aan om daarvan gebruik te maken.Bovendien is er voor, tijdens en na het programma een psycholoog beschikbaar voor hulp en/of advies. Deze psycholoog kan altijd beslissen of een kandidaat wel of niet in staat is om voor de camera te verschijnen. Zijn advies gaat altijd boven contractuele afspraken. Contracten worden elk seizoen onder de loep genomen en indien nodig aangepast zodat ze aansluiten bij de veranderingen in de media. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkelingen in social media en de impact daarvan op de betrokken partijen.”